A 3 leggyakoribb téveszme, amiért nem merünk segítséget kérni a munkahelyen
Te kitől kérsz segítséget?
Sajnos mivel nincs csodalámpánk, melyet megdörzsölve kívánhatunk, vagy kérhetünk segítséget a dzsinntől, kénytelenek vagyunk egymáshoz fordulni támogatásért a munkahelyünkön.
Akár vezető vagy, akár nem, az elmúlt időszak próbára tett mindenkit. A home office sok új készséget hozott az életünkbe. Ami eddig magától értetődő volt, az más megvilágításba került. Az egyik legmeglepőbb „újdonság”, melyről egyre többet lehet olvasni nemzetközi szinten is, az a segítség kérése a munkahelyeken.
Fura nem? Mi a gond azzal, ha kérdezünk?
Az elmúlt időszakban sokan dolgoztak elszigetelten, az információ nem úgy áramlott, mint korábban, ha egyáltalán volt információáramlás. Ez a hozzáállást nagyban befolyásolta, nehezebb volt fenntartani a munkatársak motivációját. Sokkal nagyobb rugalmasságra és támogatásra van szükség egy ilyen helyzetben. Nehéz időszakokban, amikor az emberek frusztráltak, félnek, még jobban szükség lenne arra, hogy támogassák egymást, a vezetőknek pedig, hogy kialakítsák a „segítségkérés – nyújtás kultúráját” a cégen belül. Ehhez azonban olyan gondolkodást kell kialakítani, ami eloszlat pár téveszmét, mely a kutatások szerint egy válság hatására még inkább fokozódik. Melyek ezek?
A 3 legfontosabbat nézzük meg:
Hogy néz az ki, ha segítséget kérek?
Sokak fejében az van, hogy a segítségkérés a gyengeség, vagy a hozzá nem értés jele. Egy amerikai kutatás alátámasztotta, hogy ez téves felfogás, ugyanis kiderült, hogy azokról, akik kérdeztek egy feladattal kapcsolatban, a megítélés jobb volt, mint azokról, akik nem kértek segítséget. Még kontrasztosabb volt, mikor egy könnyebb illetve egy összetettebb feladattal kapcsolatban vizsgálták mindezt. Annak ellenére, hogy a segítségkérés kapcsán napvilágra kerülhetnek gyengeségeink, mégis inkább a mi fejünkben létezik a gondolat, miszerint ezért negatívan ítélnek meg minket. Jelen időszakban a csapatmunkát és az egyéni munkavégzést is hatékonyabbá tehetjük, ha kérdezünk, mert ez inkább az érdeklődés és az akarás jele, mintsem a gyengeségé.
Ha vezető vagy, akkor támogasd munkatársaidat, és bátorítsd őket, hogy forduljanak hozzád segítségért!
Ha segítséget kérek, biztos „lepattintanak”.
A másik ok, amiért vonakodunk segítséget kérni, az a visszautasítástól való félelem. Senki sem szereti ha NEM-et mondanak neki. A kutatások szerint (az Amerikai Pszichológiai Társaság legújabb vizsgálatai alapján) az emberek 50%-a azt gondolja, hogy ha segítséget kér, akkor visszautasítást kap. Pedig akik így gondolják tévednek, mert azok, akik a segítséget nyújtják az esetek többségében nagyobb erőfeszítésre is hajlandóak annak érdekében, hogy valóban a megfelelő segítséget tudják nyújtani. Ez azt mutatja, hogy nemcsak IGEN –t mond az, akitől a támogatást kérjük, hanem sok esetben felülmúlja a várakozásainkat is.
Ha segítséget kérek, csak terhelem a kollegát, „púp vagyok a hátán”
Úgy érezzük, hogy ha a támogatását kérjük az egyik kollegánknak, akkor a fejünkben az játszódik le, hogy „Jaj szegény, csak rabolom az idejét és terhelem a problémáimmal!” Nem is gondolunk arra, hogy ennek pozitív hatása is van, akár szervezeti szinten is. Nemcsak a munkatársi kapcsolatok javulhatnak, hanem a munkavégzés is pontosabb és gyorsabb lehet.
A tanulmányok szerint, ha szívességet teszünk a másiknak, az jó érzéssel tölt el minket, neki pedig segítünk abban is, hogy jobb érzelmi állapotba kerüljön. Abszolút kölcsönös „nyer-nyer” helyzetet teremthetünk. Jobb lesz a légkör, a konfliktusok csökkenhetnek, és a kollegák hatékonyabbak lesznek. Ráadásul nem elhanyagolható szempont, hogy mindezt alkalmazva a jelen időszakban kialakult fizikai távolságokat is áthidalhatjuk.
Ha pedig mégis „NEM”-et kapunk, akkor se éljük meg negatívan, mert ez valószínűleg a körülményeknek tudható be, amely válságban még inkább igaz.
Vezetőként kiváló eszközként használható a segítségnyújtás kultúrájának megteremtése, ha tudatosan alkalmazzuk a kollegák felé és kereshetnek minket bizalommal.
Kérdezz bátran! Segíts, ha hozzád fordulnak! Vezetőként pedig támogasd munkatársaidat!
Ha bővebben érdekelnek a lehetőségek olvass többet itt.
Sok sikert és jó fejlődést!